tisdag 22 december 2015

Lite bättre nu

Det är bättre nu. Jag valde att ta bort mjölkprodukter också efter en extra jobbig dag. Vi har gjort fem stycken behandlingar med akupunktur och idag är det sjätte dagen utan mjölkprodukter. Vi bytte också ut AD-dropparna mot vattenlösliga sådana. Jag vet inte vad det är som hjälpt men ska testa att fasa in mjölken enligt ett schema som jag hittade när jag googlade så får vi se hur det går. Han är fortfarande rätt kinkig på kvällarna men det är skillnad i hur ihärdigt skrikandet är och hur lätt han går att trösta. Jag tror att det mer beror på trötthet än ond mage. Han verkar inte vilja somna in ordentligt vilket resulterar i att han bli övertrött de dagar som det bara blir några kortare tupplurar. Men som sagt, det är bättre!

Han är mer alert nu och verkar se mycket längre eftersom han gillar han ligga och kika ut genom fönstret och på annat som avger ljus. Han greppar gärna mitt finger och ler mycket, jag tror till och med att försöker få till ett skratt då och då. Han jollrar och lyckas röra vid leksakerna på babysittern. Han är världens mysigaste när han inte är för trött. Mammas lille kille.

Mitt vänstra bröst konstrar lite. Det känns som att han inte blir mätt på det och dessutom gör det ont. Det är som en strålande smärta som kommer och går. Någon som känner ingen det? Jag pumpade bröstet två gånger igår efter att han är ätit för att öka produktionen men hittills verkar det fortfarande komma för lite mjölk för att han ska bli nöjd. Nu vill jag helst inte pumpa mer eftersom jag fått den där strålande smärtan. Tur att det finns ett bröst till! Vi ger också mjölkfri ersättning en gång om dagen. Vår rutin är att vi tar på pyjamas, byter blöja och ger ersättning vid halv nio på kvällen. Vi brukar få honom att somna vid tio-elva-tiden. Idag sov han till kvart över åtta från klockan tio igår kväll. Den lille sjusovaren.

3 kommentarer:

  1. Det är troligtvis utdrivningsreflexen i bröstet du känner. Jag hade en jättekraftig och smärtsam sådan i båda brösten. Det enda anars som det kan vara är svamp/torsk som går från barnets mun till mjölkgångarna men det är väldigt ovanligt.Så det är bara att amma på. Inget som är farligt i alla fall. Man vänjer sig till slut. Jag grät i en månad varje gång jag ammade men sen efter 3-4 månader så hade jag vant mig vid det o tänkte inte på det längre. Det har en tendens att bli värre av kyla dock så håll det varmt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ringde läkaren men fick ingen tid för svamp var så ovanligt att det verkade de inte ens ville kontrollera om jag hade. Jag skulle smörja med mjukgörande vilket jag gör men det är fortfarande ömt mest hela tiden. Tror aldrig att jag kommer att tycka att amning är härligt. Men jag vill att Knodden ska ha det bästa skyddet så fortsätter i sex månader om det går. Tänker hädanefter dock inte ha dåligt samvete för att jag ger ersättning då och då.

      Kram på dig

      Radera
  2. Det är troligtvis utdrivningsreflexen i bröstet du känner. Jag hade en jättekraftig och smärtsam sådan i båda brösten. Det enda anars som det kan vara är svamp/torsk som går från barnets mun till mjölkgångarna men det är väldigt ovanligt.Så det är bara att amma på. Inget som är farligt i alla fall. Man vänjer sig till slut. Jag grät i en månad varje gång jag ammade men sen efter 3-4 månader så hade jag vant mig vid det o tänkte inte på det längre. Det har en tendens att bli värre av kyla dock så håll det varmt.

    SvaraRadera