måndag 16 juni 2014

Akupunktur

Idag pratade jag med AM-kliniken och bokade in en himla massa tider inför kommande IVF-försök. Min sambo ska dit redan den här veckan och få sig örter att ta under sommaren. Det är ju främst på grund av dålig spermakvalitet som vi gör IVF-försök men embryona har sett bra ut efter ICSI så nu är det väl egentligen på grund av att ägget inte fäster som vi går på akupunktur . Jag bokade in tider från vecka 32, nästa insättning blir enligt planering vecka 36. Jag kommer att ta semester vecka 36. Jag blev lite perplex när min läkare sa att stress spelar in (har hittills bara hört tvärtom) så nu tar jag semester så jag slipper känna stress över vilken dag man ska ta ledig och om jag nu får lika mycket migrän som sist så behöver jag inte känna mig stressa över vad jag ska säga på jobbet med mera. Känns som ett bra beslut.

Akupunktir och semester, två nya grejer inför försök 4.

Min chef sa för övrigt att just vecka 36 inte är optimalt att ta semester med tanke på uppstart inför hösten. Jag blev riktigt besviken på henne. Hur kan man vara så okänslig? Jag sa att jag har väntat ett halvår på nästa försök och att jag helt enkelt inte kan fokusera på jobbet den veckan. Så är det bara. Jävla kärring.

8 kommentarer:

  1. Stress spelar alltid en roll i det mesta. IVF eller inte, det är min erfarenhet. Kroppen mår helt enkelt inte bra med stress. Själv har jag äggplock v36 och tänker vara ledig minst en vecka i samband med det. För tror inte det känns bra att känna sig stressad första veckan man ruvar heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är sant. Men det är ju omöjligt att inte känna sig stressad i en sådan här situation känner jag. Hoppas akupunktur hjälper lite mot det också...

      Samma vecka som mig då. Spännande. Vilken omgång är det för dig?

      Radera
    2. Det är andra omgången. Första var vår andra omgång med sprutor som vi gjorde om till IVF. Fick ut tre ägg varav ett befruktade men tyvärr blev det inget. Denna gång blir det korta metoden istället med mycket högre dos. Ser fram emot det!

      Radera
    3. Spännande! Hoppas på mass fina ägg!

      Radera
  2. Lurigt det där . Om någon säger "stressa inte då blir det inga barn" så blir man ju direkt uppstressad. Bättre att säg att man ska ta det så lugnt man kan och försöka leva gott. Sen fattar väl alla att stress inte påverkar kroppen positivt. Å andra sidan föds det ju barn under krig också, tror inte barnafödandet går ned så jättemycket då, enligt någon undersökning jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hela situationen är ju stressig så nu kör vi på det här och ser mo det kanske har en lugnande effekt. Jag gör så gott jag kan och ska försöka luta mig på det.

      Radera
  3. Vad spännande med akupunkturen! Och örterna! Vi körde den enklare varianten den här gången med bara akupunktur för mig men kom överens med AM om att om det inte blir något den här gången så kör vi hela kittet vid nästa IVF eftersom vi också gör IVF pga spermiekvaliten.

    Och herregud vilken chef! Om hon nu vet vad du går igenom?! Bitch! Hon har uppenbarligen inte haft några andra kontakter med IVF för då skulle hon kanske inse att man inte direkt har något val av tidpunkt. Bra att du tog ledigt ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja eller hur! Jag har proppat i min sambo Fertiliforte och det var ett bättre resultat på spermierna efter det men fortfarande för dålig kvalitet för att inte köra ICSI. Nu är frågan om han ska köra både örter och Fertiliforte, vi får se vad hon säger på kliniken.

      Hon är fullt medveten om vad jag går igenom men har, som du säger, inte koll på hur det påverkar tydligen. Fullkomligt känslokall fast när jag sa att jag väntat i ett halvår och inte har något val så sa hon att jag gjorde rätt prioritering. Alltid nått även om jag önskade mer förståelse. Jag blev riktigt ledsen faktiskt. Som om man inte har tillräckligt att kämpa med...

      Radera