fredag 9 oktober 2015

Vändningsförsök, del 2

Igår var vi på förlossningen för att göra ett vändningsförsök på bebisen. Jag har varit orolig inför det här eftersom jag hört skräckhistorier om moderkakor som lossnar och annat läskigt. Vi fick först göra ett CTG för att se att allt stod rätt till med bebisen, vilket det gjorde, sedan fick vi gå in till läkaren som gjorde ett ultraljud och kontrollerade hur han låg, storlek, mängd fostervatten och hur benen låg. Tydligen ska det vara lättare att vända bebisen om benen är böjda. För vår knodd var benen halvböjda, det fanns inte så mycket utrymme, en förhållandevis liten mängd fostervatten och han hade legat i säte relativt länge vilket spelar in (fyra veckor), så oddsen såg inte bra ut men nog för att göra ett försök.

Jag fick Bricanyl intravenöst och det var verkligen inget trevligt. Jag fick sådan hjärtklappning att det kändes som att hjärtat skulle hoppa ur bröstkorgen på mig och jag blev varm och svettig. Man får Bricanyl för att livmodern ska slappna av. Sedan fällde de bristen så att mitt huvud lutade nedåt och så kom ytterligare en läkare in för att hjälpa till. Den ena läkaren förde in båda sin händer under rumpan på bebisen, de kom verkligen långt in i magen, och den andra förde in sina händer under huvudet och så försökte de få honom att göra ett skutt och vända sig. Först verkade det gå bra men så spjärnade han emot för fulla muggar. Läkarna bytte plats med varann men det fungerade inte ändå. 50% av försöken lyckas så jag hade inte särskilt stora förhoppningar innan och var helt lugn med att sluta försöka efter två omgångar.

Vi gjorde sedan CTG igen och efter det fick vi vänta i en och en halv timme och sedan  göra CTG en sista gång innan vi fick åka hem.

På det hela taget var det okej, medicinen var värre än själva vändningsförsöken som i och för sig gjorde ont men som var hanterbara.

Det märkligaste är ju nu att vi fått tid för ett planerat kejsarsnitt. Det känns så overkligt och konstigt att jag har ett bestämt datum för när jag ska bli mamma. I natt sov jag inte många timmar utan tänkte mest på hur det kommer att kännas att få se honom, hur han ser ut, hur allt kommer att bli. Ogreppbart.

9 kommentarer:

  1. Ooh vad spännande! Synd att det inte funkade men då fick du ju nästa som du ville ändå. Koll på läget. Fast en aningen bitterljuv känsla gissar jag. Ja och hur ser bebis ut? Förbered dig på en gubbe som just kommit ut ur boxningsringen som är svullen i ansiktet så är du nog rätt nära, haha! Min bästa väns ivf-is Enzo låg i säte o planerat kejsarsnitt. Hans höfter blev väldigt konstigt vinklade. Kolla upp lite om det innan det är dax om du vill. Så du inte blir jättechockad om er lilla plutt får sånt. Tydligen väldigt vanligt men ofarligt. Ibland sätter man på barnen en skena för att rätta till det. Kan skicka en bild på honom om du vill. Säg bara till i så fall. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns helt ok och som sagt skönt att veta när det kommer att ske.

      Haha, inte liten gubbe alltså? Det blir spännande att se.

      Ingen har ens nämnt det, att det kan vara knas med höfterna så jag hoppas att man inte sett något sådant på UL men då är jag lite förberedd i alla fall. Tack!

      Kram

      Radera
  2. Synd att det inte fungerade men skönt att ha gett det ett försök! Nu vet du hur det kommer gå till när bebisen kommer till världen och kan förbereda dig mentalt, det tyckte jag va de bästa efter mitt vändningsförsök, jag visste äntligen vad jag skulle ställa in mig på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns skönt. Nu har jag fått byta fokus från andning och värkar till operationsmode. Eller ja, eftervärkar får jag väl ändå men det blir ju en helt annan grej. Lite läskiga båda två tycker jag men det kommer att gå bra!

      Radera
  3. So sorry to hear about this! But it is good that you have tried. View this another experience of a couple who were experiencing infertility problem. Today with IVF treatment they are blessed with a beautiful healthy baby. Have a look at here: IVF Centre In India, Punjab,Ludhiana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks but since I'm already pregnant I see no need for any further help in that department.

      Radera
  4. Wow, heja er, tänk att du verkligen kan räkna ner tills ni ses❤️ Heja dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns helt overkligt. Jag fick en liten liten greppbar känsla igår men den försvann på en halv sekund. Det är omöjligt att förstå att jag ska bli mamma om mindre än en vecka.

      Läser din blogg fortfarande men kan inte kommentera via luren. Så du vet ;)

      Kram

      Radera
    2. WOW WOW WOW, Aaaah så spännande! Kommer tänka så mycket på dig och lillpojken!
      Och tack fina du, en stoooor kram nu <3

      Radera