torsdag 19 juni 2014

Tips på gynekolog i Göteborg?



Här händer det grejer. Nu så ringde jag Reproduktionsmedicin, egentligen för ett annat ärende då jag åkt på en bakteriell vaginos helt plötsligt. Aldrig hänt förr och jag är osäker på om det ens är det då jag inte fick tid hos någon gynekolog utan fick gå till min vårdcentral och blev snabbt undersökt av en allmänläkare som inte tog några tester. Det var i alla fall det som oroade mig lite, att det kanske inte var bakteriell vaginos utan något annat. Jag fick dock två olika typer av antibiotika så oavsett var det var så borde det vara borta nu. Trodde först att det var svamp, det får jag lätt och jag tyckte mig känna igen besvären men sen ändrades det hela och jag fick ont snarare än att det kliade. De kunde inte hjälpa mig på repro vad gällde detta utan jag får helt enkelt hitta en gynekolog. Min gick i pension förra året. Någon som har någon gynekolog i Göteborg att rekommendera? Läge att kolla upp detta.

I alla fall så sa de också att min plan för hösten är klar men när vi började kika på datum för spraystart så visade det sig att jag får fram (bak?)flyttat datum för uttag och återföring till vecka 33 istället för vecka 36!

Nu har jag förlängt min semester med en vecka och kommer förhoppningsvis vara lugn som en filbunke när det är dags. Jihoo!

11 kommentarer:

  1. Finns en gynekolog i nordstan (aesculapius) tror han har gått i pension men det ska vara någon som har tagit över det! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, det var nog han som jag gick hos tidigare, Jan Johansson men då ska jag se om jag kan gå till den som tagit över! Nu fick jag en tid hos en dam i Haga. Hon var dock ytterst märklig och undrade om min man kunde ha smittat mig med klamydia och om det var så att var ute och strulade runt. Vem säger sådant?

      Kram

      Radera
    2. Haha så sjukt! Japp det var han! Han var duktigt och bra å trevlig också, vet att det jobbade en kvinna där samtidigt som han för de var ju två stycken.. men när man går in å läser på deras hemsida http://www.aesculapius.eu/ så står det att det är någon från carlanderska som tagit över? Det som var bra var att högkostnadsskyddet gällde hos dem när vi gjorde inseminationer i danmark (som vi testade under tiden vi väntade i den 1.5år långa kön för spermiedonation på sahlgrenska)

      Radera
    3. Jag har gått hos honom i många år och han hjälpte mig med remiss för barnlöshet hur snabbt som helst eftersom han skulle gå i pension. Han hade ingen annan gynekolog att rekommendera när jag frågade men det är kanske är, som du säger, Carlanderska som gäller nu då.

      1,5 år för spemierdonation. Hujedamej!

      Radera
    4. Japp, men fattar inte om de är en gynläkare från calanderska som tagit över lokalerna och jobbar därifrån (från nordstan?) Jag tyckte det var fruktansvärt smidigt för en annan som inte är så "hemma" i Göteborg till nordstan hittar man ju hur lätt som helst, =)
      Japp 1.5år som de nu har höjt till 2års väntetid och vårdgarantin gäller inte, helt sjukt det var den längsta tiden i mitt liv, trodde ju att vi skulle få slippa kön eftersom vi redan var inne i systemet och gjort en IVF innan, då vi dessutom fick köa till "vanlig IVF" först. Suck. Vi har inte mycket att säga till om.. å vi hann ett försök innan sommaren som tur var men hann inget FET..jäkla sommarstängning.
      Kram**

      Radera
    5. Varför anser man att det är bättre med spermiedonation än IVF med ICSI? Eller gör man det?

      Radera
  2. Vet inte om man anser det bättre men det är i alla fall vår enda chans till ett barn då min man är steril förmodligen till följd av hans cancerbehandling som ung, sen vet jag inte varför de har så sjukt lång kö..värre kommer det bli om förslaget att singeltjejer ska göra insemination i sverige går igenom..då måste de verkligen tänka om. I sverige får man bara hantera donerade spermier/ägg på universitetssjukhus... ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad använde ni för spermier till IVF:en om din man är steril?

      Ja allt det här jäkla väntandet är ju olidligt. Burr.

      Radera
    2. Vi använder oss av en donator som sahlgrenska "matchar" oss/min man. ;-)

      Radera
    3. Ok men så ni har donerade spermier båda vid IVF och insemination men ändå tar det kortare tid för IVF som är mer komplicerat? Märkligt.

      Radera
  3. Tror inte riktigt du är med på hur jag menar.. ;-) när vi hade genomgått IVF behanling och på äggplockningsdagen inte hittade några spermier så konstaterade de att min man är helt steril..vi blev på nytt satta i en kö i väntan på att få ta emot donerade spermier denna kön är för närvarande 2år lång. Under tiden i köade i Sverige..provade vi insemination i danmark, som tyvärr inte funkade så ca 70000kr fattigare så gav vi upp i danmark och fortsatte vänta på vår tur i sverige..
    Du får nog en bättre överblick om du läser detta första inlägget. http://piomio.blogg.se/2012/september/presentation.html

    SvaraRadera