söndag 19 april 2015

Ångrade mig

Jag har inte kunnat släppa tanken på KUB sedan min IVF-vän fick ett besked som resulterade i ett moderkaksprov. Det hela verkar nu ha slutat bra då resultatet på moderkaksprovet inte visade på några kromosomfel men oron för missfall kvarstår. Det är tydligen två veckor som den ökade risken håller i sig. Jag tror och hoppas att  hon kan släppa sin oro snart, risken för missfall är trots alls väldigt liten, men jag förstår henne absolut.

I alla fall så kontaktade jag min barnmorska och frågade om det var för sent att göra KUB varpå hon rakt upp och ned skickade en remiss till Östra och kallade in mig för blodprov imorgon. Vi får se hur Östra ställer sig men det känns som att det alltså ändå blir aktuellt med ett KUB-test för min del. Om det skulle visa på en risk för kromosomfel kommer jag att försöka få till ett NIPT istället för moderkaks- eller fostervattensprov då det är ett DNA-test på blodet som inte innebär en ökad missfallsrisk (men som är svindyr).

Jag är helt enkelt en för orolig människa för att inte göra testet, jag behöver få bekräftat att det inte är någon fara innan jag kan slappna av och njuta av den här graviditeten.

Jag mår bra, Magen är stor nu, kanske inte så mycket på grund av att bebisen växt som av att tarmar och mage inte riktigt vill samarbeta med mig. (Jäklar vad trött jag är på katrinplommon nu!) Men det syns helt klart att jag är gravid och jag bryr mig inte längre om att dölja det. Jag mår illa ibland, främst när jag inte har ätit på ett tag men det släpper snabbt och jag har huvudvärk kanske en gång i veckan som jag tror är hormonell. Som idag till exempel, huvudvärken kommer och går men släpper inte helt taget så det har inte blivit mycket gjort här idag. Jag har i och för sig påtat lite grann i trädgården, klippt ner mina lavendelbuskar och rensat lite ogräs. Så jag har ändå fått känna mig lite söndagsnyttig tack och lov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar