tisdag 21 april 2015

Symptom vecka 14

Idag går jag in i vecka 14 men ser redan ut som om jag vore mycket längre gången. Mest är det nog gaser och svullnad men det känns som tur är inte som att jag behöver dölja magen nu som jag alltid annars gjort, även om det är lite nervöst att outa den. Jag har gravidjeans på mig sedan fyra veckor tillbaka och det är skönt men jag längtar efter skira sommarklänningar som inte sitter åt. Ska se om jag hittar något bra på stan idag.

För att få magen att fungera någorlunda normalt (jag är livrädd för hemorrojder och ändsprickor som man som gravid varnas för titt som tätt i de olika gravidapparna) så trycker jag i mig katrinplommon och jag är redan så trött på dem så jag nästan kräks och tar tacksamt emot tips på vad som funkar för att hålla magen i schack.

Brösten ömmar fortfarande och sedan några dagar tillbaka är det bröstvårtorna som är mest känsliga, väldigt likt de symptom jag fick av Lutinus. Jag märker inte att brösten har blivit större men alla bh:ar känns obekväma så även nya sådana ska jag ge mig ut på jakt på idag. Tar gärna emot tips på sköna b:har för gravida också!

Jag är fortfarande trött som en strumpa och vill helst sova hela tiden. Som tur är så är min sambo sympatitrött så han har inget emot att lägga sig klockan 21 på en lördag. Ännu i alla fall, vi får se hur länge han tycker att detta är en bra idé.

Och huvudvärken då, när den dyker upp fungerar inget. Eller inget säger jag, jag vågar ju inte ta något annat än Alvedon och det fungerar inte. Hittills har jag huvudvärk någon eller några dagar i veckan.

Igår fick jag en riktig yrselattack som var väldigt otäck. Jag låg i soffan (otippat) och skulle sätta mig upp när det susade till och hela rummet började snurra och ville inte sluta oavsett om jag lade mig ner igen eller försökte vända mig på sidan. Det höll i sig i någon minut och påminde om en riktig tonårsfylla och hade det hållit i sig lite längre så hade jag nog kräkts. Urk. 

Jag är otroligt tacksam för att jag äntligen är gravid och det är verkligen ett mirakel. Och jag frossar i mina symptom, jobbiga som härliga. Jag väntar dock fortfarande på ett lyckorus och det börjar nog närma sig för nu när jag går till jobbet på morgnarna så känns det faktiskt underbart med solen, fågelkvittret och värmen! Och en liten bebis i magen.

8 kommentarer:

  1. Hej och grattis!
    Jag och min man har just gjort vår tredje IVF, och det ser ut att gå åt skogen igen (testdag imorgon). Hittade din blogg och plötsligt känner jag hopp igen!
    Tack för att du delar med dig, ser fram emot att följa din resa.
    /Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Åh, hoppas att det ändå visar ett fint plus idag!

      Härligt att jag kan ge lite hopp! Jag försökte tänka att för varje misslyckat försök är jag ett steg närmre att lyckas men det var tufft som sjutton vissa perioder. Håller tummarna för er!

      Kram

      Radera
  2. Hej! Ett litet tips om bh:ar. Sist köpte jag bh-bandsförlängare. Superbra! Tror jag hittade dom på lindex. Jag har redan börjat använda dom då jag blivit bredare om bröstkorgen. Har hört att man blir bredare där för att lungorna ska få in mer luft för att syresätta allt som pågår ;)
    /L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken bra grej! Det ska jag definitivt kika på! Ja det är ju just omfånget som känns större. Tack för tips!

      Radera
  3. Sofia Oppenheimer21 april 2015 kl. 22:22

    Ett tips för magen; kiwi! Fick tipset av en barnmorska och det fungerar bra för mig.

    SvaraRadera
  4. Linfrövatten håller ingång magen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, då får jag testa det och se om det funkar. Tack för tipset!

      Radera