måndag 6 april 2015

Gynakuten

Jag skulle aldrig ha sagt att jag var lugn. Oron har slagit emot mig med full kraft den här påsken. Jag har haft väldigt mycket molvärk som varit ihållande och det associerar jag direkt med missfall så det har varit kämpigt helt klart. Igår när jag var på toaletten så kom det pyttelite rosa på pappret, jag tror i och för sig att det var från utsidan och det var litet som en millimeter. Jag springer på toaletten stup i kvarten så är nog lite känslig i huden och kan ha fått ett litet sår men eftersom jag ändå oroade mig redan innan så beslöt vi oss för att åka in till gynakuten. Där satt vi i tre och en halv timme innan de kallade in oss i ett rum och sa åt oss att åka hem. Vilken besvikelse! Jag har hoppats på ett ultraljud som hade tagit dem fem minuter men de skyllde på att de bara hade en läkare på plats och många patienter. Så nu sitter jag här med min molvärk och har hjärtklappning vid varje toalettbesök. Tack och lov så ska jag till min barnmorska för provtagning imorgon och hoppas verkligen att jag kan få ett ultraljud då så jag kan lugna ner mig lite igen.

Borde inte akuten har mycket folk på plats när alla de andra mottagningarna är stängda? Det är ju då den behövs.  Det hade varit smart tycker jag. Dessutom borde de meddela sina patienter under tiden man sitter och väntar om  vad som sker. De kunde lika gärna ha sagt till oss men en gång eftersom de visste att det bara fanns en läkare på plats. Och alla som är där behöver inte träffa en läkare, de borde ha barnmorskor på plats för att hantera vissa fall, som i mitt fall till exempel. Blev riktigt sugen på att starta en egen gynekologisk akutmottagning för alla oss oroliga själar. Det är ett skämt att det bara finns en enda gynakut med en enda läkare på plats i en sådan stor stad som Göteborg.

Jaja, nu ska jag försöka slappna av litegrann den här sista lediga dagen.

10 kommentarer:

  1. Jag hade molvärk till och från ända till drygt v 20. Och i v 10 fick jag en blödning, total panik! Åkte in till gynakuten och kollade med vul, allt såg bra ut. Jag tror att det var för att jag skulle ha haft min mens ungefär vid den tiden. Kanske kan vara samma för dig? Eller känsliga slemhinnor, också väldigt vanligt. Är säkert ingen fara, men skönt att du får kolla upp det hos din bm! Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick inget UL idag utan får vänta till imorgon men det känns faktiskt lugnare nu ändå. Tack och lov. Jag är mer och mer säker på att blodet kom från utsidan pga. av något litet sår och det har inte kommit något mer. Men det blir skönt att få min känsla bekräftad imorgon.

      Kram

      Radera
  2. Usch! Jag hoppas verkligen det inte är någonting och att barnmorksan kan göra ett ul idag!

    Och jag håller med! Vi satt på akuten i 7,5 timme efter mitt missfall. Då sa det när vi "checkade in" att de bara hade en läkare på plats och att det kunde ta tid men vi räknade inte riktigt med hela dan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi borde starta en egen gynakut, eller UL-akut! Jag fick inget UL idag heller men imorgon hade de en tid så jag får ge mig till tåls lite till.

      Kram

      Radera
  3. Stor varm kram till dig. Förstår att ni är superoroliga. Jag vill bara skriva några ord som jag hoppas kan lugna dig lite. I min förra graviditet som gick bra och fick vår fantastiska dotter! där hade jag stora blödningar från v9 fram till hon föddes. Vi satt oxå många många timmar på akuten. Och det är hemskt att dom inte kunde ge er ett ul igår för att lugna er!! Vi fick se ett hjärta slå varje gång till slut efter lång väntan. När jag kom över veckan då man "räknas" till förlossningen. Hemskt att det är så... Alla bär ju på ett barn.. Vilken vecka man än är i.. Men då på förlossningen fick vi alltid snabb hjälp med ul.
    Det visade sig att min moderkaka satt längst ner.. För exit om man säger så. Därför blödde jag lätt när livmodern växte.
    Men som jag peppar mig i denna graviditeten.. Allt gick bra. Hur rädda vi än var så gick det bra.
    Hoppas hoppas allt är bra hos bm idag. Håller massa tummar för er. Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid lugnande att höra om andra som också haft blod men där allt gått bra! Jag fick inget UL idag heller men hoppas att allt ser bra ut imorgon då jag fick en tid.

      Kram

      Radera
  4. Tänker på dig! Massa kramar!

    SvaraRadera
  5. Blod är läskigt. Jag blödde nästan dagligen från vecka 6 till 12. Ibland mer, ibland ingenting. Till mig sa dom att skemhinnorna är mycket känsligare nu och att de är lättblödda. Ibland kan något blodkärl gå sönder utan att de är någon fara. För min del kom det nästan alltid efter att jag skött magen. Fruktansvärt frustrerande och ångest framkallande. MEN jag är fortfarande gravid, vecka 16 nu, peppar peppar. Lycka till imorgon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fy sjutton, jag hade fått panik!

      Vecka 16 låter bra :) Härligt!

      Radera