fredag 3 juli 2015

Vecka 24

Äntligen är det sommarväder i Sverige! Jag blir så mycket piggare av solsken att jag till och med kan vara uppe till halv elva nuförtiden och det är underbart att ha extra långa kvällar att göra saker på även om det oftast blir soffhäng framför en serie.

Hur gör ni med solning? Jag låg i solen på altanen i en dryg timme igår och fick sedan dåligt samvete för bebins skull men en timme på eftermiddagen måste väl vara okej om man smörjer in sig och dricker mycket vatten?

I veckan passade jag på att boka in mig och babydaddyn på en övernattning på Ystad saltsjöbad och en natt på Mölles grand hotell på vår semester. Det är faktiskt sista semestern utan barn på heltid så då kan vi gott lyxa till det tycker jag.

Jag har varit på ett första möte med en KBT-terapeut i veckan också. Jag är så trött på mig själv och mitt dåliga samvete vad gäller bonussonen att nu får det vara nog! Det var ett bra samtal och jag kände ett stort förtroende för terapeuten. Jag har gått i en del terapi i mina dagar men aldrig testat KBT och kanske är det just det som ska behövas för att få ordning på mina tankar? Min första läxa är att istället för att tänka Nu ska jag vara glad och käck! när jag kommer hem och vet att bonussonen är hemma, ska slappna av och tillåta mig känna vad jag känner. För oftast är det inte så jobbigt som jag befarar, det är tanken som fastnat i vinkelvolten. Lite hemläxa under sommaren känns bra, jag gillar att ha specifika saker att fokusera på. Håll tummarna för att detta gör susen!

Idag kör jag halvdag, precis som förra fredagen och lunch i Kungsbacka och shorts-shopping till bonusen står på schemat. Jag har haft en bra vecka och magen, även om den ger mig obehag eftersom den är uppblåst och magmunnen värker framåt eftermiddagen, är relativt okej.

11 kommentarer:

  1. Jag har uppfattat det som att anledningen till att man ska ta det lugnt med solningen inte har och göra med bebisen direkt utan mest att det är för att risken för bestående pigmäntfläckar är större om man är gravid.
    Jag tar det lugnt med solningen nu (är soldyrkare i vanliga fall) men solar fortfarande och tänker då på att skydda magen och inte steka den, och är mer uppmärksam på om jag är på väg att bränna mig.
    Men det är så jag har uppfattat det, kan ju självklart ha fel...
    Spännande med KBT, hoppas det hjälper!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har solat en del i helgen men haft mycket skyddsfaktor på mig och satt mig i skuggan under de timmar då solen lyser som starkast. Jag har också guppat runt på en badmadrass i poolen under stunder då det blivit för varmt. Skönt! Inte märkt några pigmentförändringar ännu och hoppas att jag slipper det.

      Ja det hoppas jag också!

      Kram

      Radera
  2. Spännande med kbt, kul att det känns bra och att du gillar terapeuten! Skönt om du kan slappna av lite mer. Är nog ingen fara med en stunds sol men det blir ju varmt och ljusare där inne så man kan gott lägga över nåt just över bullen :) risken för pigmentfläckar finns ju också så man får göra en avvägning eftersom det ju kan vara bra med lite solning om det ger dig välbefinnande. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hon känns mysig och bra!

      Jag solar på fast inte mitt på dagen och med mycket skyddsfaktor, det blir nog bra :)

      Kram

      Radera
  3. Jag har inte fattat att de skulle vara farligt för bebis med solen sålänge den ligger i magen? Jag har bara uppfattat att de finns en ökad risk för pigmentfläckar framförallt i ansiktet och eventuellt bränna för att huden är extra känslig. Jag smörjer mig med starkare solskydd än vanligt och solar sen på som vanligt. Eller jag orkar inte vara i solen lika mycket som jag brukar men ja.. Tänker att de är samma som med bastubad, man märker om bebis inte uppskattar de och blir irriterad..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har gjort likadant i helgen. Hur märker man om bebis blir irriterad tänker du? Han rörde sig väldigt mycket igår, kanske var han obekväm? Eller så var det för att jag var mer still än på vardagarna och märkte av det mer. Höll mig i skuggan när det var som varmast.

      Jag lade lite extra skyddsfaktor ovanför överläppen där jag uppfattat att man oftast får fläckar. Kanske hjälper lite iaf.

      Radera
  4. Jag hade 50+ på överläppen för att inte riskera att få en "solmustasch " vilket jättemånga av mina vänner fått. Jag solade under parasoll förra sommaren. Med 20 på kroppen o som sagt 50+i fejjan. Blev jättefint brun o Molly mår bra idag så det funkade😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag körde på den i helgen, tack för tipset!

      Radera
  5. Jag hade 50+ på överläppen för att inte riskera att få en "solmustasch " vilket jättemånga av mina vänner fått. Jag solade under parasoll förra sommaren. Med 20 på kroppen o som sagt 50+i fejjan. Blev jättefint brun o Molly mår bra idag så det funkade😊

    SvaraRadera
  6. Jag solade så mkt jag hade lust med förra sommaren när jag var gravid, blev nog mer än de flesta år eftersom det var så fint väder, o både jag o bebisen mår fint 😊
    Kbt-terapi låter som en jättebra idé, jag har gått i det för att lära mig hantera oro och ältande och det har fungerat bra! Utmaningen, som med all träning, är att behålla de goda vanorna i längden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. :)

      Bra att det funkat för dig, då finns det hopp :) Mm, inte lätt men nu jäklar ska jag inte ge mig förrän det känns bättre.

      Radera