tisdag 7 juli 2015

Vecka 25

Nu är lite dryga 60 procent av graviditeten avklarade. Veckorna går snabbt men det känns fortfarande som en evighet till att jag kommer ha en liten son. Och overkligt. Det går verkligen inte att greppa att jag ska få barn och bli mamma.

Jag försöker rodda i föräldraledighet och föräldrapenning och fastän det finns mycket information på Försäkringskassans hemsida så förstår jag ingenting. Jag får sätta mig tillsammans med min sambo och försöka reda ut hur vi ska göra. Jag vill vara ledig så länge som möjligt. Min sambo jobbar hemifrån så han är inte noga med att vara föräldraledig eftersom han är hemma och får träffa bebisen såpass mycket ändå. Men hur man gör som egenföretagare är inte heller lätt att lista ut. Jag ringde Försäkringskassan i morse, jag fick plats 333 i kön. Mamma mia.

Det växer så det knakar i magen, jag känner mycket växtvärk och mycket sparkar och magen känns riktigt stor nu. Jag har gått upp 4,5 kilo och hoppas jag håller mig på den här takten även om det är prick omöjligt att hålla mig borta från glass. Jag kan äta hur mycket som helst.

Jag är trött. Tidigare har jag vaknat klockan 6 eller långt innan dess både på vardagar och helger men nu sover jag tills jag tvingar upp mig själv ur sängen på helgerna. Jag vaknar flera gånger för att gå på toaletten på nätterna så det är säkert en kombination av det och gravidhormoner. Semestern är efterlängtad! 


8 kommentarer:

  1. Haha, jag har redan gått upp 3 kg (är i vecka 11 nu) och har tappat all principfasthet när det gäller mat. Det går bara inte! Dessutom är jag hungrig typ jämnt samtidigt som jag inte kan rör på mig lika mycket. Så jag räknar med att det kommer hinna bli en del kilon innan det här är över ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min barnmorska sa att man ofta går upp på samma sätt som sin mamma och min mamma gick bara upp 6 kilo så jag hoppas och tror att jag kanske inte går upp så väldans mycket. Inte för att det gör något att gå upp i vikt, det är mest sen när man ska gå ner det igen som jag tänker på... Jag, till skillnad från dig, är inte särskilt förtjust i motion dessvärre.

      Radera
  2. Oj 60 % redan, tiden springer iväg! Mår du bättre nu? Tänker att du nu passerat v 24 :)

    Det där med att greppa att man ska bli mamma blir inte mer verkligt senare heller... Här ligger jag i soffan och har 4 dagar kvar till bf. Det känns ändå väldigt overkligt!!!

    Och det där med vikten, bara graviditeten i sig väger mot slutet ca 11 kg! Är du liten och tunn från början är det dessutom normalt att gå upp mer. Vet inte vad jag själv kommer landa på, +14 just nu.

    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu efter RUL går det minsann snabbare! Jo jag har fått mer styr på magen även om den är uppsvälld och bökig så har jag i alla fall inte kramper och jag går på toa mer regelbundet.

      Man kanske inte ens förstår när man får se bebisen? Det är ju största grejen någonsin att vara med dom tänker jag.

      Ja jag får tänka så. BM ville ju helst någonstans mellan 10-15 så du ligger väldigt bra till :).

      Kram

      Radera
  3. Åh det är så roligt att läsa om dina framsteg som gravid. Jag gick upp 20 kg med Molly o det är dagar då det slår mig att "Men herregud! Jag är faktiskt mamma!!! Till den här underbara lilla fina varelsen som är MITT alldeles egna barn!" Det är alltså fortfarande overkligt. Mina 2 kompisar som oxå gjort IVF känner samma sak. Det kanske är för att man på något sätt försökte ställa sig in på ett liv utan barn. Nu måste man ställa tillbaka sig😁
    Kram på dig!💛

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland blir jag rädd när jag tänker på att jag ska bli mamma, känner att det är bra som det är typ. Med en liten i magen som buffar. Svårt att tro att det kan kännas bättre än nu.

      Kram!

      Radera