onsdag 22 juli 2015

Vecka 27

Det känns som att jag har varit ledig i en evighet. Eller ledig ska jag inte säga men som om vi haft fullt upp i en evighet i alla fall. Vi har hälsat på vänner i Stockholm. De har två små barn, en kille på två år och en tjej på fyra så jag känner mig helt matt nu och nästan lite rädd över hur sjutton jag ska klara av att ha barn på heltid. Det var verkligen ingen lugn och ro alls och barnen var uppe lika länge som vi vuxna var så inte ens lite tid på kvällen blev det. Ojoj. Nu är vi hemma igen och vi har barnbytardag så från och med ikväll är vi solo, jag och sambon. Nu ska här sovas, läsas böcker och ätas god, icke barnanpassad mat!

Magen har varit helt bananas sen jag tog tabletten med järn. Barnmorskan sa dessvärre, när jag var där i torsdags, att jag behövde börja med järn och blev ordinerad 100 mg var tredje dag. Jag tog en Niferex i torsdags och jag har varit helt uppblåst och inte fått i mig mycket mat alls utan känt mig proppmätt eftersom jag inte heller kunnat gång på toaletten. Jag har gått ner i vikt och ligger nu på samma vikt som när jag vägde mig för tre veckor sedan. (Jag har gått upp 4,3 kilo totalt.) Nu har jag bytt till Hemofer som finns i tabletter om 9 mg och tar två sådana om dagen och mina vanliga ACO gravid. För att hålla igång magen har jag tagit Inolaxol två gånger per dag. Jag är fortfarande trög som sjutton i magen men inte lika uppblåst så vi får se hur det slutar det här. Men det känns bättre med Hemofer än Niferex så jag hoppas att det fungerar. Jag försöker få i mig mycket leverpastej också.

Vädret är inget vidare men jag bryr mig faktiskt inte. Jag tror att det är är bra med det här vädret för mig och knodden. Jag njuter ändå. Hoppas ni alla har det fint!


4 kommentarer:

  1. Min BM sa att duroferon skulle vara skonsammare, vilket i och för sig apotekspersonalen ställde sig undrande till. Kan kanske vara värt att prova om hemoferen inte ger tillräckligt med järn./salt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag testar Hemofer tills nästa BM-besök så får vi se, annars blir det Duroferon!

      Radera
  2. Efter mycket trassel med järntabletterna har jag hittat en metod som funkar jag mig. Jag tar två Hemofer på morgonen, två gravid multitabletter på lunch och en halv Niferex och 30 ml Blutsaft på kvällen. Och, det viktigaste för att min mage ska arbeta, blötlagda psylliumfrön. Jag blötlägger en tesked i vatten och det räcker i tre fyra dagar för mig.

    Jag provade Duroferon i samband med att jag försökte hitta något järn som min mage gillade, men Duroferonen var hemsk. Jag fick extremt magknip, illamående, uppsvälldhet (jag trodde tarmen skulle sprängas) och ångest.

    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok då gör vi typ samma fast jag skippar Niferexe och Blutsaft hittills så får vi se hur det ser ut nästa gång jag ska till BM.

      Märkligt ändå att det ska vara så här med tanke på att i princip alla gravida får problem med mage och järnbrist, någon borde väl kunna komma på något som är bra men skonsamt för magen?

      Tack!

      Radera