tisdag 5 januari 2016

Irritation

Jag känner mig låst. Knodden ammar varannan timme så jag hinner inte med särskilt mycket om jag skulle ge mig ut på något själv och gör jag det ändå så är det alltid stressigt. Vi kan ge ersättning men det vill jag helst inte eftersom jag då är rädd att min mjölkproduktion blir drabbad och min känsla är att jag inte har så mycket mjölk från början med tanke på hur ofta han äter. Jag blir också lite irriterad på min sambo som tar sig friheten att gå ut eller att spela golf hur som helst. Ansvaret är så snedfördelat när man ammar. Detta leder till friktion i förhållandet, jag kan inte låta bli att störa mig på att jag är den som tar alla nätter medan sambon sover gott i egen säng, eller att det är jag som alltid får byta sista och första blöjan för dagen. Jag tror aldrig vårt förhållande har varit så svajigt som nu.

Vi har inte kommit igång med att ha sex ännu. Hur ska vi kunna lyckas med det när all vaken tid i princip går till att ta hand om Knodden, att när han sover försöka hinna med det som inte hinns med när han är vaken och när vi dessutom inte ens sover i samma säng? Och med all irritation jag känner så finns det verkligen ingen lust heller. Jag försöker att tänka att det är en fas. Snart sover han längre pass och vill ha mat mer sällan och kan sova i egen säng, då får sambon banne mig flytta tillbaka till vårt sovrum. Då ska vi hålla om varandra igen. Då hittar vi tillbaka till varann.

10 kommentarer:

  1. Ajajaj, sånt gör ont och det ändå svårt att ta upp tycker jag. Men du måste förklara hur det känns för dig, att i din sits är man avundsjuk på att han kan gå på toa ifred! Jag vill faktiskt föreslå att ge ersättning ett par gånger om dagen, det kan göra stor skillnad för situationen på flera sätt. Du blir friare, pappan får vara nära etc. Och sov tillsammans så mycket ni kan! Han får väl byta rum mitt i natten ibland när det krisar, det är vidrigt att tvingas ta allt helt ensam. Klart man inte har nån sexlust då! Det hade jag ändå inte en tanke på första halvåret, sen tog det ytterligare lite tid innan jag fysiskt kände mig redo efter förlossningen, så det måste få ta tid. Men närhet, det är ju superviktigt! Stå på dig och våga prata så hittar ni ett sätt som passar för er! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han förstår inte riktigt, han tycker att det bara är att göra det jag känner för och säga till honom att ta Knodden men riktigt så lätt är det ju inte.

      Vi gav faktiskt ersättning två gånger igår, vanligtvis blir det bara en gång innan läggdags. Funderar också på att öka lite, ger bara 90 ml så han blir ju inte mätt på bara det, jag måste amma också.

      Jag ska nog föreslå att vi har nästet bredvid mig istället för mellan oss och se om det går hem...

      Tack för tips! Kram

      Radera
  2. Åh den första tiden är sannerligen inte lätt! Jag insåg rätt snabbt att det behövdes lite extra ersättning för att få det hela att gå ihop. Dels för att få lillan att bli mätt och dels för att få sova lite mer sammanhängande på natten. Sedan efter en tid sinade mjölken i ena bröstet. Jag har nu i tre månaders tid ammat på ena bröstet och gett ersättning efteråt. Har funkat super! Och det är väldigt skönt att min man alltid kan ge. Gör så som DU mår bra av! <3 Och ang sexlivet. Efter 6 mån har vi ännu inte fått till det... Ingen lust och inga tillfällen... Blir lite stressad över detta, men vi har pratat om det iallafall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur mkt ersättning ger du? Hur märkte du att mjölken sinade?

      Ska försöka att inte stressa över sexet och min sambo har ju inte klagat ännu så det känns okej att inte bli för orolig över den biten ännu...

      Kram

      Radera
    2. I början, kanske efter två månader, började vi ge ersättning på kvällen (ca 60-90 ml). Jag märkte att A strulade vid bröstet (det högra) och så stod hon still i vikt några veckor. Testade då att alltid ge ersättning efter varje amning, så mycket hon ville ha. Oftast blir det mellan 30-90 ml, nu äter hon ju Hrlt och sånt också. Jag märkte att ena bröstet började sina dels pga att A blev sur efter en kort tids amning och dels såg och kände jag att det inte fylldes på lika mycket som i det vänstra. Provade att pumpa men det gav inte så mycket, gav upp och nu funkar det fint att bara amma på ena bröstet! Kram

      Radera
    3. Äter gröt skulle det stå.

      Radera
  3. Kan du inte försöka dra ut på tiden mellan amningen så han ammar mer sällan men mer åt gången? Tar han napp och kan du isf "lura" honom en stund? Jag ammar ungefär var 3e timme så jag har möjlighet att åka och handla eller klippa mig om jag vill. Förstår att varannan timme tär på dig! Jag tar sista blöjan och såklart amningen på natten men skulle liten vakna strax innan han går upp så får han faktiskt byta den blöjan så jag bara behöver amma och sen somna om. Vi har flyttat över vår tjej till spjälsängen nu, den står i vårt rum och jag tar upp henne till mig om hon är vaken när pappan går till jobbet. Jag upplever faktiskt att hon sover bättre där än imellan oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill också tipsa om amnings rådgivningen, vet inte om de finns i gbg men varberg har ju och eftersom du födde där kan de säkert hjälpa dig. Om du vill fortsätta helamma alltså, funkar de mer ersättningen och de känns ok så ska du absolut köra på de!

      Radera
    2. Bara för att jag skrev det här inlägget så har Knodden nu ätit mer sällan så det känns genast bättre och friare. Verkar gå upp och ner det där med hur mycket han vill äta...Han tar napp så den får han om han vill men när han är hungrig så räcker det inte med napp tyvärr, han blir skitledsen och inget annat än mat hjälper då.

      Dessutom så har sambon tagit honom på mornarna igår och idag så jag fått sova. Igår gjorde vi ett försöka att sova ihop men det blir för trångt i sängen helt enkelt så jag skickade faktiskt iväg honom själv. Längtar till vi kan flytta vår lille kille till spjälsängen också, kanske ska man börja öva redan nu men känns kanske mer lämpligt när han inte vaknar och vill ha mat riktigt lika ofta.

      Kram och tack för tips!

      Radera