onsdag 8 oktober 2014

Nordic IVF Center

Vi var på vårt första besök på Nordic IVF Center igår och jag fick lite blandade känslor för stället. För det första var det väldigt mycket folk där när vi kom dit och vi fick stå i kö en lång stund innan vi fick betala de härliga 1200 kronorna för besöket. Nordic samarbetar med Gbgs Kvinnoklinik och läkaren berättade sen att de är på väg att byta lokaler för att de inte får plats vilket blev tydligt även när jag fick vänta i en kvart på att få ta blodprov.

Läkaren var trevlig. Vi fick inga nya direktiv förutom att vi ska köra kort protokoll den här gången. Halleluja! Anledningen till att man kör gamla är enligt läkaren helt enkelt för att man ska kunna styra när det är dags för ägguttag lättare och att det finns ett stort behov för detta på Sahlgrenska då de inte vill plocka på helgerna bland annat. Vi kör samma medicin och samma dos som sist och kan förvänta oss ungefär samma resultat, det vill säga att få ut cirka 7-9 ägg. De ska hålla ordentlig koll för att inte plocka innan äggen hunnit mogna eftersom detta har varit ett problem tidigare.  

Jag blev lite chockad när läkaren först meddelade att vi inte får köpa trepack eftersom vi redan har gjort tre försök. Snacka om att man nu är på privatklinik och att money talks. Vi kom dock fram till att om jag gör ett AMH-test som visar ett värde på mer än 1,0 så går det ändå bra.  Så jag fick köpa ett sådant test (kostade mig 500:-) och får svar nästa vecka. De testade också ämnesomsättningen (150:-) men annars var det inga nyheter från tidigare försök. Lite snopet känns det, att de inte hade något nytt att komma med.

Eftersom jag har ägglossningstestat och fick positivt utslag för ett tag sen så behöver jag inte vänta en mens innan nästa försök så i praktiken hade vi kunnat köra redan nästa vecka då det borde vara dags för mens. Vi får se lite hur vi gör med det men skönt att veta att jag kan om jag vill.


6 kommentarer:

  1. Men jag förstår inte, varför får du inte köpa 3 pack?? Jag håller ff på inom landstingsförsöken och FRUKTAR kostnaden som sedan följer med det privata. Hur mycket kostar det med ett trepack kontra engång?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att de antagligen anser att oddsen är lägre när jag redan gjort fyra försök. De vill hellre att jag ska betala för alla kommande försök så att de inte förlorar på att jag köpte trepack och lyckas på första försöket.

      Trepack kostar (utan medicin tester och kostnaden för första besöket) 57000:-, ett försök kostar 29000:-.

      Radera
    2. Ok tack för svar! Dock tycker jag det är konstigt, då många läkare menar att det är större chans att lyckas ju fler ggr man kan prova..

      Radera
    3. Ja eller hur? Men med tanke på att de kan tänka sig att gå med på att låta mig köpa ett trepack om jag har ett AMH-värde på över 1,0 så ser jag inte att det skulle finnas någon annan anledning.

      Radera
  2. Jag gör mina försök i Danmark som ensamstående oxh har hittills betalat 151 000 jr inkl alla prover ( sex inseminationer och ett trepack samt att varje ultraljud kostar 1500 kr)

    Nu har jag två outnyttjade försök och ett frysförsök kvar vilka jag iof hoppas slippa nyttja (ska göra återinföring om ett par veckor) Inget billigt projekt men kommer förhoppningsvis vara värt det i längden. Inga lån utan jag har tagit sparpengar eftersom jag har haft detta i tankarna länge och öronmärkt pengar)
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Göta Petter! Håller tummarna för att det sätter sig den här gången!

      Radera