måndag 27 oktober 2014

Orättvisan



I fredags fick jag reda på att en kompis till min sambo och hans tjej är gravida. Jag fick en stor klump i magen. I vanliga fall när jag hör att någon jag känner är gravid så känns det ledsamt, jag blir påmind om att det inte är jag som är gravid men jag kan ändå glädjas för dem, men i det här fallet så blev jag missunnsam på riktigt. Vi firade nyår med det här paret och hon är bland det märkligaste jag varit med om. Först sa hon att hon inte var säker på relationen till sin nyblivna sambo, sen sa hon att han hade tvingat henne att göra abort för att några minuter senare, efter att jag hade berättat om våra IVF-försök, säga till min sambo att hon inte kan bli gravid. Uppenbarligen kan hon det. Jag förstår ingenting, hon är helt bananas och har betett sig sjukt märkligt vid alla tillfällen jag har träffat henne. Hur kan livet vara så orättvist att hon blir gravid och inte jag?

4 kommentarer:

  1. Ja det är verkligen inte rättvist. Fint att du kan glädjas åt andra, det har jag inte kunnat på flera år nu. Känner faktiskt inte så dåligt samvete över avundsjukan/missunnsamheten nuförtiden, det har liksom blivit vardag. Lite hemskt men...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, det blir mer och mer så. Jag har en vän som blev gravid på första försöket bara en månad efter att vi börjat försöka och det gjorde mig stressad. Nu har de satt igång att försöka för barn nummer två och det kommer nog inte bli så kul när jag får beskedet om att de är gravida. Jag märker att jag drar mig från att höra av mig. Jag vill inte höra att de är gravida helt enkelt...

      Radera
    2. Jag är i exakt samma situation med en kollega. Gravid på första försöket samtidigt som vi började. Har ett barn på 2,5 år. Har varit rädd länge nu för gravidbesked om hennes nummer två för det skulle vara en sån fruktansvärd påminnelse om hur jäkla olika livet blir. Vi började ju försöka exakt samtidigt.... Och sen behöva se den här tjejen dagligen.

      Radera
    3. Urk. jag slipper åtminstone se henne om hon blir gravid för vi umgås inte så ofta nuförtiden. Jag hoppas på att komma över det dock. Jag tycker om henne och vill glädjas för hennes skull.

      Radera