tisdag 15 september 2015

Förlossningsbrev

I mitt förlossningsbrev så tänkte jag skriva:

  • Att jag kan tänka mig alla sorters smärtlindring om det skulle behövas, förutom sterila kvaddlar som verkar livsfarliga ;) 
  • Att jag vill att de ska hålla emot så att jag spricker så lite som möjligt. I Finland använder de något slags grepp som heter Richters eller liknande och har väldigt låg procent vad gäller bristningar, dessvärre verkar inte många svenska barnmorskor känna till greppet men kanske att de som kommer ha hand om mig känner till det.
  • Att jag vill vara uppe och stå så mycket det går och så mycket jag orkar.
  • Att jag vill att de är tydliga, raka och informativa om vad som händer.
  • Att de är försiktiga vid undersökningarna eftersom jag efter allt jag varit med i och med IVF:erna utvecklat något av en fobi. Jag spänner mig och tycker att det gör ont och är obehagligt som sjutton vid vaginala undersökningar.
  • Att jag inte vill känna när de syr (jag räknar med att det kommer att behövas) så där får de gärna ösa på med smärtstillande. 
  • Att jag gärna vill ha hjälp med att få igång amningen.

Vad min sambo behöver tänka på:

  • Att hjälpa mig att behålla mitt lugn så att jag inte blir rädd och låser mig istället för att arbeta med min kropp.
  • Att hålla mig fokuserad på andningen.
  • Att inte ta på mig om jag inte ber honom.
  • Att påminna mig om att ta lustgas när han ser på monitorerna att värken är på gång. (Jag känner mig lite rädd för att inte få till det med lustgasen.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar