fredag 25 september 2015

Friyay

Den här veckan har det hänt mycket! För det första så sjukskrev jag mig i tisdags eftersom jag hade såpass ont och jag tror att det blir sämre av att ta mig till jobbet även om jag åker buss så långt jag kan. Jag tror inte heller att det är bra att sitta rakt upp och ner på en kontorsstol för foglossningens skull. Jag ska tillbaka till jobbet på onsdag och säga  hej då till alla. Det känns lite jobbigt men det är bara att få det gjort.

I tisdags så åkte vi ner till Varberg för att gå en visning på deras BB. Det var ljust, lugnt och rätt fint där. Barnmorskorna som vi träffade kändes sympatiska. Allt var bra förutom att min sambo nästan svimmade inne på förlossningssalen. Han tappade all färg i ansiktet och svettades floder. Han fick ligga kvar på en soffa medan vi andra gick vidare på visningen. Han är lite harig när det kommer till sprutor och sjukhusmiljöer men jag hade inte direkt väntat mig detta och det är inte direkt aktuellt att detta händer när det är skarpt läge. Vilket det för övrigt kanske inte blir förresten för knodden ligger i säte fortfarande.  Jag ska tillbaka för kontroll på tisdag och om han fortfarande ligger i säte då så får vi boka tid på antingen Östra eller Varberg för att träffa läkare och boka in tid för kejsarsnitt. Jag tror att det lutar åt att vi i så fall gör snittet på Östra. Det blir krångligt att åka till Varberg för att träffa läkaren först en gång, sen för själva snittet och sen sitta i bil med operationssår.

Jag vill antagligen inte göra något vändningsförsök då jag har hört en del läskigheter om det fast om någon av er som läst har någon input angående vändningsförsök så är ni välkomna att dela med er!

Ikväll vankas det fredagstacos här. Det är ungefär så livat det blir när man är höggravid. Kanske att jag håller mig vaken till klockan 22 också, bara för att det är fredag. 

3 kommentarer:

  1. Jag gjorde vändning i Varberg i vecka 37. Supernöjd! Var orolig innan men de hade jag absolut inte behövt vara. Läkarna och barnmorskan va toppen. Inga konstigheter alls, visst de va inte de bekvämaste jag gjort, men jag är mer rädd för snitt och ville verkligen ge de en chans. Jag hade lätt gjort det en gång till om de krävts. Började med att fasta, hade tid på förlossningen 12.30, gjorde ctg på bebis och fick en nål i armen, in till läkarna som kolla med ul att den fortfarande låg i säte, fick brikanyl som ger hjärtklappning men hjälper livmodern att slappna av. En jätteduktig bm hjälpte mig att slappna av och andas (profylax). Sambon höll mig i handen. Läkaren tog tag i rumpan på bebis och lyfte/knuffa runt den. De gjorde ont i huden på magen eftersom att de verkligen får trycka ner fingrarna för att komma åt bebisen. Min låg med ryggen längst höger sida, huvudet under mitt revben, rumpan ner och benen rätt upp längst vänster sida. Så rätt trångt även om jag tydligen hade gott om fostervatten som underlättade de hela. När dom va nästan klara så kolla dom med ul för att se att bebis va med runt hela vägen och att allt såg bra ut. De va de, vändningen i sig tog kanske 3 minuter. Sen fick jag ut och sätta mig med ctg och vänta på att medicinen släppte, upp och promenera lite för att den skulle sjunka ordentligt på plats. En spruta för att jag är rh- (vilket typ gjorde ondast av allt) ctg igen och sen kollade dom mig en gång extra med ul eftersom min bebis tydligen är svår att känna utifrån.

    Om du verkligen vill föda vaginalt (vilket jag ville) så rekommenderar jag dig att testa vändning. De va inte alls så farligt som jag trodde. Och dom avbryter direkt om de inte går. Men mitt tips är att INTE googla. Tänk på att alla upplever smärta olika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för input!

      Det låter ändå rätt avancerat tycker jag fast kanske inte själv vändningen även om den verkar obehaglig.

      Bor du i Varberg eller hade ni beslutat er för att "bara" föda där och därför också göra vändningen där? För det är ju också isf något som jag måste ta ställning till, om vi ska göra vändningen där i Varberg som vi ju tänkt föda, eller på Östra som är närmre.

      Gah! Att det ska vara så svårt att bestämma sig!

      Radera
  2. Det är ju en rutinsak för läkarna men jag fattar att du är nervös, de va jag med. Jag ville inte åka när de väl va dags men min rädsla för snitt övervägde. Tycker att vi fick ett jättebra bemötande och är verkligen positivt överraskad.

    Vi bor nästan mitt imellan gbg och vbg men hör till Varberg. Tycker det va väldigt lugnt och harmoniskt i Varberg och alla i min föräldragrupp som fått hittills är supernöjda. Nu har jag ju inte vart på östra så jag har inget att jämföra med, dom är säkert minst lika bra. Men en sak som verkar vara ganska unikt för varberg är att man blir garanterad ett familjerum för 260:- dygnet. På de flesta andra ställen verkar de som att pappan bars får sova kvar om de finns plats.

    SvaraRadera