måndag 20 januari 2014

Nytt år - nya tag



Nu är jag här i januari och det börjar närma sig nästa karusellresa. Det har varit lite märkligt med mina menscykler sedan första försöket och det beror säkerligen på hormonerna men cyklerna verkar bli längre och längre. Den senaste mensen var nästan en vecka sen. Vi har försökt på naturlig väg under tiden vi har väntat även om det känns trist som sjutton. Jag är inte sugen överhuvudtaget och har egentligen inte varit det sedan i somras. Att hålla med att ÄL-testa och ha sex när man ”måste” fungerar inte bra alls för mig. Vi har sex ändå förstås för jag kan ju inte låta ett försök gå mig förbi för kanske kanske är det den här gången som det verkligen lyckas? 

I alla fall så har jag börjat ÄL-testa nu, utan positivt utslag än så länge och förra cykeln fick jag inget positivt utslag alls. Inför den här fertila perioden så lyckades jag nosa upp ett glidmedel som ska vara särskilt bra för par som försöker bli gravida. Det är Clearblue som har det. Det stod på förpackningen att måna andra glidmedel kan vara missgynnsamma för par som försöker bli gravida. Detta hade jag aldrig hört talas om förut och vi som alltid använder glidmedel!? Kan det vara en anledning till att det inte fungerat? Ibland undrar jag vad de tänker på när man är hos läkaren om de missar att meddela sådana här saker. Jag får ta upp frågan nästa gång jag pratar med dem och fram till dess så håller vi oss till det här nya glidmedlet. Jag testar också Clearblues ägglossningstest som kan indikera de fyra mest fertila dagarna på menscykeln. 

Tydligen så har jag inte gett upp hoppet än. Inte just idag i alla fall men det går verkligen upp och ner det här. Vissa dagar, de allra flesta, så känns det som att det aldrig kommer att hända. Bara tanken får det att knyta sig i magen. Hur ska jag göra då? Hur ska jag kunna anpassa mig efter det, att inte få bli mamma? På något sätt så lägger jag så mycket mer vikt vid det här än bara det att jag vill ha barn. Blir jag gravid så känns det som att mycket annat löser sig på köpet. Jag slipper jobba på världens tråkigaste jobb och jag kanske får lättare för att förstå min styvson? Jaja, den som lever får se. Nu ska jag försöka tänka positivt. Den här gången ska det gå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar