torsdag 26 mars 2015

Inskrivning hos barnmorskan

Ja då var vi inskrivna hos barnmorskan. Vilken grej ändå! Nu ska vi följa vår bebis framfart i magen.

Vi fick ett vanligt ultraljud då vi bett om och betalat för detta. Allt såg fint ut och ärtan var cirka 25 millimeter lång och sprattlade runt för fullt. Jag har varit mindre orolig den senaste veckan men det är ändå nervöst när man ska få bevis på att känslan stämmer.

Vi fick information om Barnmorskegruppen, om fosterdiagnostik och om rutinultraljud. Det kan vara bra att veta att KUB-värden kan visa fel när man genomgått IVF. Det finns en algoritm som ska ta hänsyn till detta men enligt barnmorskan har det ändå skett att man fått felaktiga värden. Vi har bestämt oss för att inte gör KUB eftersom jag hade blivit alldeles för orolig om vi fått ett gränsvärde och jag hade inte velat riskera ett missfall med fostervattensprov eller moderkaksprov. Och jag hade inte klarat av att genomföra en abort heller för den delen så vi känner inte att det är någon idé för oss att göra KUB. Däremot så blir det RUL i vecka 18-21 där man faktiskt också kan se om det är några större fel på barnet och man kikar extra mycket på hjärtat. Man ser dock inte kromosomfel.

Vår barnmorska har tidigare arbetat på Sahlgrenskas reproduktionsavdelning så hon är väl insatt i IVF-processen vilket känns tryggt. Hon var en mysig och varm lite äldre dam vilket passar oss perfekt. Jag ska tillbaka till henne om två veckor för att kolla bland annat järnvärden och urinprov.

Jag hade bestämt mig att berätta här på jobbet om allt gick bra idag men jag vet inte hur jag ska göra det. Vi får se om det blir tillfälle innan dagen är slut.

Summa summarum så det känns det bra men lite overkligt att jag faktiskt är gravid och att det verkar gå vägen det här.

11 kommentarer:

  1. Hej! Jag och min sambo skall inom snar framtid få göra vår första ivf. Jag har bara kommit till nässprayen än så länge. Men jag hittade dig när jag en kväll för två veckor sen låg och sökte på allt jag kunde hitta om ivf. Du skriver så himla fint, så jag var tvungen och gå tillbaka för att följa dig från början. Jag blir så glad för er skull att det äntligen har lyckats och jag håller alla mina båda tummar att det kommer gå hela vägen! ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad roligt att kunna vara till någon nytta :)

      Jag hoppas innerligt att du är en av de som lyckas på första försöket. Håller tummarna för er.

      Radera
  2. Hmm... Glad gubbe blir frågetecken.... /Anna

    SvaraRadera
  3. Åh vad kul, vilken milstolpe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju egentligen hur stort som helst :)

      Radera
  4. Skönt att allt såg bra ut och att ni blev väl omhändertagna! Kram

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Jag har skrivit in mig på på barnmorskegruppen. Vad heter din barnmorska? Min historia påminner om din så jag känner också tveksamheter inför kub.

    Är så glad att det äntligen är vår tur att få bli förälder.

    //Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Grattis till graviditeten! Vad härligt!

      Jag har Lisbeth Anderheim.

      Det var inte lätt att bestämma sig om att göra KUB men det känns väldigt skönt efter att det är gjort. Mycket av oron släppte... Hoppas du kommer på hur du vill göra.

      Kram och grattis igen!

      Radera