onsdag 6 maj 2015

Vecka 16


Jag har bokat in mig på gravidyoga! Jag fick feeling när en person i min Familjelivstråd (ja, jag hänger fortfarande där) berättade att hon varit på yoga och att det fått henne att känna en helt ny samhörighet till sin bebis. Så jag bokade in mig på åtta gånger med start nästa vecka och det är faktiskt en till i tråden som hakar på. Skoj! Jag är dock stel som en pinne, bokstavligt talat, på grund av en steloperation i ryggen, men tänker att det nog går bra ändå.

Jag är i vecka 16 nu. Jag har hållit mig relativt lugn sedan förra ultraljudet. Det är dock lite oro varje dag om något känns annorlunda men det släpper fort som tur är. Nu ser jag framemot RUL då vi får reda på könet och att allt ser bra ut, för det kommer det att göra. Och på att få känna livet i mig. Jag hoppas att det medför lyckorus på riktigt. Än så känner jag mig glad men det är samtidigt väldigt svårt att ta in att jag är med barn även om magen växer på och det nu verkligen syns att jag är gravid. Jag har idag på mig en tajt tröja vilket känns lite läskigt men ändå bra.

Jag kom på att jag inte berättat för min akupunktör att vi faktiskt lyckades den här gången så skickade just iväg en ultraljudsbild. Just nu är det att berätta för andra som gör att det känns verkligt.

12 kommentarer:

  1. åh vad fin läsning! kan verkligen rekommendera gravidyoga, om inte annat är det grymt bra träning och förberedelse för inför förlossningen! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag hoppas att det passar mig. Jag vill hoppa på allt som har med min graviditet att göra. Som jag har längtat!

      Kram

      Radera
  2. Tänk att du är i v 16 det är ju faktiskt helt fantastiskt!! Fokusera inte för mycket på lyckoruset, tror man ska sikta mer på välbefinnande och känslan av inre lugn (trots oron som alltid finns så klart) över att veta att man går och bär på det finaste som finns. Lyckorus är i vilket fall övergående. Jag kände det aldrig under hela min graviditet trots att jag längtat något otroligt. Lycka är i mångt och mycket frånvaro av olycka tror jag... I vilket fall, det är underbart att läsa hur allting fortskrider! :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i. Jag känner mig relativt lugn och glad så kanske inte ska "press my luck".

      Kul att du hänger med :)

      Kram

      Radera
  3. Åh gravidyoga! Jag har också spanat lite efter de men inte hittat någon bra.. Tänkte jag skulle testa vanlig soft yoga på friskis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag googlade runt och skickade förfrågningar till lite olika ställen så du kanske kan kolla lite mer? Som jag har förstått det så är det nästan lite förlossningsberedande vilket det nog inte är på vanlig yoga. fast jag tror att det är bra att gå på vanlig yoga också! Annars finns det ju profylaxkurser och massa annat skoj du kan testa! Passa på!

      Radera
  4. Åh! Gravidyoga är sånt som jag gogglar under varje ruvning och drömmer om att få gå på! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska du få göra också! Det är jag säker på!

      Radera
  5. Gravidyoga är helt fantastiskt!!! Det är faktiskt mer fysiskt än man tror. Ofta brukar de ha en uthållighetsövning som går ut på att kunna koppla bort smärtan och ta sig igenom den genom andning. Väldigt bra inför förlossningen! Sen är mam mer uppe på golvet och rör sig, sträcker ut etc. Inte så mycket tid på mattan som vanlig yoga alltså.

    Och - vecka 16, wow!! :) Vet känslan av att vänta på rul...

    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra! Jag är alldeles för slapp med motionen nu.

      Jag tycker att veckorna går hopplöst långsamt... men tre veckor kvar, det pallar jag :)

      Kram

      Radera
  6. Jag har också velat testa gravidyoga eftersom jag har tränat yoga innan graviditeten. Vilket ställe bokade du på? Var du nöjd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var på Yogastudion på Vegagatan. Det var inte riktigt min grej utan var för flummigt för mig med dans och sång men det beror ju på hur man är som person. Annars var det ett mysigt ställe om än lite trångt utan omklädningsrum till exempel. Nu ska jag börja med vattenträning den här veckan, det ska bli spännande att se om det passar mig bättre.

      Lycka till!

      Radera