onsdag 20 maj 2015

Vecka 18 - planeringsfas?


Jag är nog inne i någons slags planeringsfas i graviditeten. Jag planerar inköp inför bebisens ankomst och hittade en lista som var milslång.
  
http://www.alltforforaldrar.se/artikel/allt-f%C3%B6r-f%C3%B6r%C3%A4ldrars-ink%C3%B6pslista-till-bebis

Det finns ingen möjlighet att allt på listan behövs! Men jag går igång och vill googla på allt och se vad jag kan hitta för bra saker. Vi har vagn och babyskydd och så köpte vi en begagnad Tripp Trapp av en kompis. Nu är jag inne på spjälsäng. Vi har ett litet sovrum och ska bygga ut men hinner inte det innan bebisen kommer och vi vill ändå ha bebisen inne hos oss i början, så jag funderar på en bedside crib. Den får plats och så kommer man väldigt nära bebisen fastän hen inte ligger i samma säng vilket känns tryggt. Problemet är dock att bebisen inte kan ha en bedsie crib så länge eftersom den är så liten så vi får ändå köpa en vanlig spjälsäng senare. Det blir dubbla utgifter men det får jag ta. Om inte någon av er har något käckt tips J?

I övrigt så har jag börjat tokplanera vårt bröllop.  Vi ska gifta oss i september 2016. Vi hade tänkt göra det i juni men så kom det en liten bebis emellan så vi fick flytta på det. Vi har således massa tid till planering men jag vill göra allt med en gång känns det som. Kyrka och lokal är bokat och vi har kikat på gästlistan. Två av tre sånger till kyrkan är valda och vilka som ska sjunga, med mera med mera. Ja ni märker ju, jag är helt klart inne i någon planeringsfas i graviditeten and I like it!

6 kommentarer:

  1. Jo, det mesta på listan behövs faktiskt, även om andningslarm,babyvakt och blöjhink känns som det som är mest "overkill" känner jag personligen. Beror på hur orolig man är som förälder kanske. Amningskudde har jag heller aldrig haft utan kört med vanliga soffkuddar men nästan allt av resten har vi nog hemma efter första barnet. En del inköpt senare men det mesta från start. Ett tips är att hyra en elektrisk pump från BB, och sedan köpa en manuell senare under amningen, i början fick iaf jag pumpa mycket för att få igång produktionen och det hade jag aldrig orkat manuellt. I Stockholm kan man hyra från BB vet jag.

    Grattis till graviditeten från en blivande tvåbarnsmor som följer din blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok. Jag har aldrig hört talas om andningslarm men tänker att finns det ett sådant så hade det känts tryggt att införskaffa. Ska kolla om man kan hyra elektrisk pump tack för tipset!

      Tackar! Och kul att du följer bloggen :)

      Radera
  2. Skummade igenom listan och mycket behövs men absolut inte allt, och det är mycket som inte behövs i början. Babygym är inte intressant förrän efter flera månader. Vi satsade på beg spjälsäng som jag målade om, vi förstärkte den så vi kunde montera den utan ena långsidan, sen spände vi fast sängen mot vår säng med spännband. Till det ett babynest, funkade perfekt! Nu har vi samma säng, monterade dit långsidan när han började vända på sig.
    Jag kan tycka att tygblöjor är en bättre investering än mycket av det som står på listan. Vi klarade oss fint med bara ett påslakan i 70x100, men nu till nästa täcke vill vi ha ett ombyte. Det är en rolig (men dyr) fas du är inne i, njut! :) kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får nog köpa sakerna pö om pö. Tror att jag kan få ärva det mesta från vänner som tur är.

      Jag njuter men är lite förvirrad :)

      Kram

      Radera
  3. Jag erkänner att vi haft vår plutt i sängen från första stund, först i babynest och nu sover han mellan oss med egen filt till en början och sen slickat mot mig efter första amningstillfället : )
    Håller med hurslutardet, och som sagt vår spjälsäng står fortfarande oanvänd (förutom som avstjälpningsplats för kläder mm) jag väljer att lyfta fram tre saker som jag är MYCKET glad att vi hade hemma: bröstvårtssalva, Alvedon och mat i frysen. Bebisen behöver typ ingenting i början, bara massa mys och kärlek : ) kram

    SvaraRadera
  4. Egentligen behöver man inte köpa på sig tusen saker innan bebisen föds, men det är ju rätt roligt det där att få bygga bo och planera :) men en hel del använder man aldrig och det är inte så svårt att köpa lite efterhand även efter barnet har fötts. Förutom det rent praktiska hade jag till exempel dille på att jag ju måste ha lite leksaker, så jag beställde saker på nätet för att han skulle ha små gosedjur, en liten skallra, en mobil med speldosa etc. Efter 1,5 år skiter han fortfarande ett stort stycke i gosedjuren haha, och andra typer av leksaker tog ju flera månader innan han över huvudtaget såg och brydde sig om. Men man tycker ju det är kul själv, och det räcker väl! :)
    Min sov i vår säng och gör fortfarande så både minsta bebissängen och vanlig spjälsäng, med alla tillbehör, var rätt överflödigt. Bröstpump har jag inte använt en enda gång. Babylarm är inte så akut (beroende på om man har flera våningar kanske) för man springer ändå och kollar var 3:e minut den första tiden :). Jag tror att det viktigaste egentligen är saker som man själv kan behöva, som bindor, underkläder som är ok att kastas sen, sköna hemma- och amningskläder, mat i frysen. En rejäl amningskudde köpte jag när I var 2 månader drygt och det ångrade jag att jag inte gjort tidigare, en sådan formbar med typ ris i. Den var fantastisk. Min plutt var ganska stor och ammade väldigt mycket och tillslut hade jag så ont i nacka oh rygg att jag blev yr. Några uppsättningar bebiskläder, babyskydd, vagn, blöjor, napp och nappflaska, räcker nog egentligen till en början. Babynest tror jag är en jättebra grej, det ångrar jag att vi inte hade!

    SvaraRadera