fredag 21 februari 2014

Ultraljud



Idag var det dags för ultraljud. Jag fick återigen en ny läkare vilket faktiskt känns lite jobbigt. Hur ska dem kunna ha koll om man bara är en i mängden? Jag är dock glad att jag får hjälp överhuvudtaget så jag får väl bara ta det.

Man såg 7 stycken stora äggblåsor där de största var ca 17 mm. Vid förra IVF-en såg man 5 stora blåsor på ultraljudet så ett steg i rätt riktning var det ju även om det var ett litet steg. Jag hade en eller två små blåsor också som kanske hinner växa till sig.

Jag är väldigt svullen om magen och det sa hon beror på den höga hormondosen. Jag ska fortsätta med samma dos i två dagar till och sedan är det ägguttag den 25:e, på tisdag. Dosen är höjd från 150 enheter till 225 den här gången och från och med i onsdags sänktes den till 187,5.  Jag antar att hon hade sagt något idag om ifall det fanns en risk för överstimulering? Om man bara har 7 äggblåsor så borde det inte tyda på någon överstimulering heller kan jag tycka. Men svullen är jag. Det tog en jäkla tid att välja ett par tillräckligt stora byxor i morse. 

Imorgon ska vi på kräftskiva vilket inte känns helt skoj med tanke på att jag är så svullen och för att man ju gärna dricker lite på en kräftskiva vilket jag inte är helt sugen på nu. Eller sugen är jag ju men det känns inte aktuellt. Hur gör ni? Dricker ni alkohol under processen?

3 kommentarer:

  1. Vad spännande, massa pepp inför äggplocket nu!

    Jag dricker inte alkohol i "onödan", men är det en trevlig social tillställning som råkar inträffa under behandling så dricker jag gärna ett glas vin. Jag tycker det är poänglöst att sätta onödig press på mig själv när allt är jobbigt ändå OM jag känner för lite vin. Det är också för att undvika är du gravid-frågan som jag tycker är asjobbig. Om jag har kul brukar jag ta lite påfyllning.

    Det handlar ju inte om att hälla i sig en flaska sprit varje helg under hela behandlingen, utan nåt glas vin eller en öl vid ett tillfälle. Jag skulle dock aldrig dricka alkohol efter äggplocket och som ruvare!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, hoppas det går bra. Lite skraj när jag läser om alla som inte får chans att sätta tillbaka något...

      Jag drack ett glas vin igår, hade gärna druckit mer så jag inte med så klara ögon såg förödelsen runt mig. Göta Petter vilket kalas!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera