fredag 16 januari 2015

Carlanderska vs. Nordic IVF forts.


Jag frågade läkaren igår om DHEA, eller jag frågade om massor av saker och jag tror att hon nästan blev irriterad på mig till slut då jag bland annat var lite ifrågasättande till varför de inte vågade testa något nytt. Hon menade att de kan absolut testa nytt men vill först ha bevis från genomförda studier som visat på bra resultat. Inga sådana studier finns varken på DHEA, Trombyl eller embryo glue dessvärre och om studierna behöver vara så omfattande som jag uppfattade att hon menade var nödvändigt så lär det ta ett bra tag innan Nordic vågar prova på något annat än det normala. Inte heller är de med på några studier såsom Carlanderska med till exempel IMSI och PGD.

Hon verkade tycka att jag skulle valt Carlanderska då om jag nu tyckte att de var så bra. Ja, lite på den nivån kändes det faktiskt. Eventuellt gör vi det om det inte tar sig på de två försök vi har kvar på Nordic. Även om jag ju inte fick vara med i deras studier eftersom jag blivit gravid vid ett försök.  

I alla fall så rekommenderade hon definitivt inte DHEA för män, det kunde snarare stoppa spermakvaliteten helt och hållet. Så nu är jag helnervös över att det ska påverka oss negtivt att min sambo tog DHEA under några veckor. Gah!

5 kommentarer:

  1. Hej! Vi går också på Nordic och är inne på försök nr 2 utan större förhoppningar. Mina ägg är kassa och vi är egentligen rekommenderade Äd men testar en gång till ändå. Försök 1 blev i de gamla lokalerna och nu försök 2 i de nya. Jag var där i måndags på blodprov (spraydag 17) och blev så nedslagen över väntrummet. Allt hopp bara rann ur mig, tyvärr. Det satt ett ungt par som väntade på ivf rådgivning bland alla ensamma kvinnor som skulle till kvinnokliniken. Jag såg ångesten och rädslan i hennes ögon, stackarna. Då bestämde jag mig för att detta är sista försöket på Nordic. / Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, är det nåt annat än bara väntrummen som du är missnöjd med hos Nordic? Jag tyckte nog att väntrummen kändes bra i nya lokalerna och uppfattade det som att det var separata väntrum för kvinnokliniken och till Nordic?

      Det borde vara sputstart för dig nu då? Ungefär samtidigt som mig. Lycka till!

      Kram

      Radera
    2. Hej! Jag har bara varit inne på blodprov än så länge och det var samma väntrum. Hoppas på att det olika när man ska göra annat än ta ett snabbt blodprov. Jag är på spraydag 21 och sprutdag 5 idag, ul på tosdag och ev äp på måndag om allt går som det ska. Sist kom vi till Äp men ingen återföding pga få och dåliga ägg. Hoppet finns alltid där att det ska gå vägen denna gång men oron över allt som kan gå fel är nästan lika påtaglig. Jag var och tog blodprov idag igen och då var det två barn i väntrummet, helt ok för mig men jag kan tänka mig att jag kommer tycka det är jobbigt i framtiden att sitta och titta på andras små mirakel och veta att min resa är så kantad av en massa hinder. Sen är jag inte helt nöjd med läkaren U. Vi kommer helt enkelt inte överens, jag kan inte riktigt säga exakt vad det är men det funkar inte riktigt. -Vad tråkig och gnällig jag låter, men ibland är jag lite bitter:) Annars är jag jättenöjd med dem, Äp sist gick som en dans och de var otroligt omtänksamma hela bunten.
      Jag håller tummarna för dig med! /Maria

      Radera
    3. Jaha ok, jag fick sätta mig rakt in till höger och uppfattade det som att det väntrummet tillhörde Nordic och det andra, in till vänster, tillhör Kvinnokliniken. Det är möjligt att för blodprov så använder man samma då.

      Jag håller tummarna för att du får fina ägg så att du får tillbaka något den här gången. Kan inte ens tänka mig hur tufft det hade känts om jag fick avbryta en behandling. Fy sjutton. Som om man inte hade nog?

      Jag har inte träffat U, har bara haft kvinnliga läkare på kliniken och tycker att båda verkar bra som tur är.

      Kram

      Radera
  2. Har också gått på Nordic. Vi köpte trepack, fick ett embryo tillbaka på tre försök, ingen graviditet. Tyckte läkarna jag träffade kändes oengagerade, allt var något slags standardprotokoll och efter varje misslyckat försök så fick vi höra att nästa gång går det bättre. De hade absolut ingen förklaring till att det gick så dåligt för oss. Det kändes som de bara ville tjäna pengar och när man betalat så var man bara en stapel i deras statistik. Jag orkade inte göra fler IVFer efter detta. Vi åkte till Riga och gjorde embryodonation, jag blev gravid på första försöket och fick tvillingar. Det enda jag ångrar är att vi kämpade så länge med IVF-skiten. Lycka till, Clanderska verkar mycket bättre än Nordic.

    SvaraRadera