fredag 16 januari 2015

Försök nummer 6


Jag har massor att skriva om. För det första så var jag på kliniken igår och min läkare var helt med på det jag föreslog om att byta från Gonal-f till Elonva. Elonva är långtidsverkande, man tar en spruta som håller i sju dagar och efter ultraljud dag sju så ser man om man behöver lägga till Gonal-f eller Menopur om det inte utvecklats tillräckligt många eller stora äggblåsor. Vi valde att testa Menopur om det nu skulle behövas. Det som ska vara bra med Elonva är en (eventuellt) mer jämn produktion av äggen så att de har samma mognadsgrad. Jag har också läst om en tjej på Familjeliv som fick ut betydligt fler ägg efter att ha testat Elonva så jag hoppas innerligt på det. Jag ska få mens inom den närmsta veckan och just nu såg det ut att finnas tid på kliniken så jag hoppas på att få köra igång redan nästa vecka alltså. Kikar genast i kalendern och inser att det krockar med allt möjligt men så är det ju, inte mycket att göra åt.  

För det andra så satt jag med i ett möte på jobbet igår där det skämtades om att en person anställd för många gravida till sin grupp. Det gavs tips om att man ska preppa kaffeapparaten med p-piller och på så sätt försäkra sig om att inte råka få någon som ska gå på mammaledighet i sitt team med allt var det innebär i ersättningsrekryteringar med mera. Fy fan säger jag. Så jävla smaklöst och som ett slag i bröstet för mig.  Jag höll tyst men är farligt sugen på att ringa upp personen som drog igång det här och säga henne ett sanningens ord.

För det tredje så är min väninna gravid med barn nummer två sedan vi började försöka att bli gravida. Hon har dessutom en dotter sedan tidigare. Vi började försöka i december för två år sedan, hon blev gravid med nummer två i januari och är nu i vecka sex med nummer tre. Jag blev stressad redan för två år sedan. Hon har dessutom precis förlovat sig och köpt tomt för att bygga hus. Jag kämpar som en dåre med att vara glad för hennes skull men jag kan inte. Jag känner mer frustration och avundsjuka. Det är ju så jäkla orättvist att inte jag kan få en ynka liten bebis när hon snart har tre (!).

Humöret är som en berg- och dalbana. Halvt gråtfärdig ena stunden och hoppfull andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar