fredag 28 november 2014

Ett eller två embryon



När jag talade om för läkaren igår att vi ville föra tillbaka två embryon nästa vecka så verkade hon inte helt nöjd. Hon ville att vi skulle vara medvetna om riskerna för både mig och de eventuella fostren. Även min mamma har åsikter om det här och skickar länkar till artiklar om riskerna för framförallt fostren. Jag var helt bestämd i att vi skulle föra tillbaka två, jag ville göra precis som förra gången eftersom vi faktiskt blev gravida då. Nu är jag dock inte lika säker.

Läkaren på Sahlgrenska talade inte alls om några risker för fostren. Hon menade på att jag var frisk nog att klara av en tvillinggraviditet.  

På vissa klinker kan de göra någon slags uträkning på när man faktiskt ordentligt ökar graviditetschansen genom att återföra två ägg, utan att tvillingrisken samtidigt blir hög. Och när ett embryo ger nästan lika hög graviditetschans som två, men utan en stor tvillingrisk. Jag har mailat Nordic för att de om de gör en sådan men eftersom de inte nämnt det så verkar det inte så. 

Jag frågade också min akupunktör idag vad hon tyckte, och hon tyckte absolut att jag skulle föra tillbaka två.

Vad anser ni?

5 kommentarer:

  1. Vilket dilemma! Bra att du hört av dig till kliniken för att höra efter. Kliniken där vi gick var mycket negativt inställda till att sätta in fler än ett om det inte fanns särskilda skäl. Tog aldrig reda på närmare vad de kunde vara, eftersom det aldrig blev aktuellt för oss, men jag tror det handlar om till exempel sämre kvalitet på de befruktade äggen, många behandlingar och kvinnans ålder mm?

    Det är ju du och din man som måste prata igenom saker tycker jag. Eftersom det kan bli tvillingar måste ju båda känna sig bekväma med det, samtidigt är det förenat med en del komplikationer förstås. Men det vanligaste är väl att en inte kan jobba lika länge eftersom det blir för tungt för kroppen och att barnen kan komma tidigare än beräknat. Jag tillhör nog den skaran som försöker att inte tänka det värsta innan det inträffar, men de kvinnor som fött tvillingar (4 st) jag känner fick visserligen sjukskriva sig de sista tre-fyra månaderna för foglossning och högt blodtryck, men hade annars inga problem. En gjorde planerat snitt i vecka 39 och den andra födde av sig själv i samma vecka, de två andra födde vaginalt i v.38.

    Alltså. Det jag försöker säga är att det nästan blir omöjligt att ta beslut om en lyssnar på allt och alla runt omkring som kommer med sina exempel utifrån deras ståndpunkt och agenda. Lyssna på fertilitetsläkarna (de enda med professionella och objektiva bedömningar) och framför allt våga lyssna på magkänslan!

    Massa pepp och kramen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi har bestämt oss för att sätta tillbaka två. Det känns rätt och det var ju det vi bestämt oss för innan Dr Eva verkade skeptisk.

      Jag läser din blogg och är så glad för din skull att allt går bra med det lilla livet i magen.

      Kram

      Radera
    2. Tack fina du, jag håller tummarna stenhårt för er nu, massa pepp!

      Radera
  2. Det där beslutet kan bara du och din sambo ta tillsammans. Lyssna på din magkänsla.
    På vår fjärde insättning på första kliniken bad jag läkaren om att få två embryon tillbaka. Hade pratat med henne innan och sagt att vi var redo och jag/vi förstod riskerna det innebar för mamma och barn. Så jag fick tillbaka två stycken tvådagars, dock är det enda gången som vi inte fick info om kvalitén på embryona och det är något jag funderat på efteråt, om de kanske inte var så bra. Jag kände mig nöjd med beslutet medan jag ruvade men försöket slutade negativt. När jag sen blev gravid i juni kände jag mig himla glad över att det bara var med ett, för det kändes nog "påfrestande" med alla omställningar i kroppen och tankar kring vad som kanske skulle komma.
    På nya kliniken har jag frågat min läkare om vi kan få tillbaka två, men då vi numera odlat alla till blastocyster, säger hon blankt nej. Två blastocyster ökar riskerna för tvillinggraviditet rejält och vi är för unga för att det ska komma på fråga. Jag vill helst få ett barn i taget men kan inte se något medicinskt hinder till att jag inte skulle klara en tvillinggraviditet (förutom de riskerna som är för alla).
    Två stycken tvådagars skulle jag absolut föra tillbaka om jag fick, eftersom chanserna inte är lika stora att båda tar sig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi kör på två! Hoppas bar att det finns två att sätta tillbaka...

      Kram

      Radera