måndag 8 december 2014

Hur går ett äggplock till?


Jag tänkte att jag skulle skriva mer utförligt om hur ett äggplock faktiskt går till (på Sahlgrenska och Nordic) då ni är många som läser och kanske många som undrar inför era kommande äggplock. Förhoppnings blir ni hjälpta av utförlig information från en som varit med några gånger nu.


När man kommer till sjukhuset på morgonen så ska man inte ha ätit något eftersom man kommer att få lugnande/smärtstillande. Förhoppningsvis får man en tidig tid men annars kan det vara lite jobbigt att känna hunger. Jag har oftast varit för nervös för att känna någon hunger ändå i och för sig.
Man får en säng i ett rum där man får byta om till ett nattlinne, mössa och strumpor. Din man får rock, mössa och tossor. De sätter en infart i armen, kollar blodtryck och puls och så får du ta två Panodil/Alvedon om du inte redan har gjort det hemma.  Jag är inte så förtjust i infarten även om det ”bara” är ett platsrör i armen så tycker jag att det känns obehagligt och har sällan vågat böja armen efteråt. Säg till här om du vill ha extra smärtstillande! På Sahlgrenska kan du få Dormicum och på Nordic en lugnande tablett som jag i och för sig inte rekommenderar. Urk, jag blev bara yr och kunde inte prata av den.

De säger ofta till dig att gå på toaletten innan för att blåsan ska vara tom så att det blir lättare med plocket. Innan du får gå in i operationssalen så vägs du så att de kan dosera morfinet rätt och i vissa fall får du och din man ta handsprit.

Väl inne i rummet så ska du lägga ifrån dig dina trosor vilket känns lite pinsamt då jag ofta haft ett trosskydd i dem vilket jag också kan rekommendera då man ofta blöder lite efter plocket. Sen är det upp i stolen. Din man får sitta på en vanlig stol vid sidan, lite snett bakom. Du ser en ultraljudsskärm där du under plocket kan se förloppet. 

Nu kommer du att få morfin som antagligen får dig att känna dig snurrig i några sekunder och sedan lite lullig. Precis efter att du fått morfin så för de in ett verktyg för att separera slidväggarna och de kommer torka rent lite grann. Därefter lägger de lokalbedövning och det kan sticka till men jag har själv aldrig känt något obehag av det. Så fort bedövningen är lagd så för de in nålen via livmoderväggen som de tömmer äggblåsorna med. Du ser på ultraljudsskärmen hur blåsorna töms.  Om du inte är för lullig vill säga. Vid mina två försöka äggplock somnade jag till och missade allt och vid de två sista så ville jag inte se utan fokusera på att försöka slappna av. Jag har aldrig känt precis vad de har gjort och har faktiskt frågat om de satt igång när de i princip redan varit färdiga.  Det har känts olika mycket vid äggplocken men det har gjort mer och mer ont för varje gång, främst efter plocket är klart, så jag tror att kroppen liksom tröttnar på att bli utsatt för det här.

När embryologerna har sett det första ägget så säger de till och hur många det blev till slut får du reda på av en sköterska när du vilar efter plocket. När du är klar med plocket så får du sätta på dig trosorna, gå och äta en smörgås och dricka lite saft.  Jag har varit kvar i cirka en timme efter mina plock, det är skönare att komma hem för att vila i soffan känner jag. Man kan behöva ta några Alvedon eller ha en värmedyna på magen men oftast går värken över efter någon dag eller två. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar