fredag 26 september 2014

Ledsen och arg

Dessutom, nu när jag ändå är igång och gnäller, så blev jag så jäkla provocerad när jag såg en film som de lagt ut på Nordic IVF angående hur det går till med en IVF-process. Paret i filmen gjorde ETT försök och lyckades, det som var lite jobbigt under processen var ägguttaget. Vad trött jag blir. Varför pratar ingen om hur jobbig den här processen är om man inte lyckas på de första försöken? Hur jäkla ledsen och tom man känner sig efter flertalet misslyckade försök? Varför säger de på klinikerna att det här kommer minsann inte bli några problem när det ändå sen inte lyckas?

Livet är pausat under hela processen. Egentligen borde man få vara sjukskriven till man får sitt efterlängtade barn för ingenting är som vanligt när man är ofrivilligt barnlös. Man är konstant utmattad, både känslomässigt och fysiskt. Ibland, under kortare stunder, känner man sig någorlunda normal men det är ytterst sällan. Jag önskar att det fanns en medicin man kunde ta för det är tamejfan olidligt att behöva känna så här. Usch, vad ledsen jag är idag.

3 kommentarer:

  1. Den där filmen känns som vilseledande reklam. Visst finns det folk som lyckas på första IVF:en men det känns som det är väldigt vanligt att som oss sitta här fysiskt och psykiskt utmattade efter väntan och motgångar.
    Jag känner också så just nu, att jag nästan behövt vara sjukskriven till vi får barn. Mitt jobb är så enormt krävande just nu (och oftast) och jag mår inte bra. Vågar inte tro att nästa försök ska vara det som lyckas hela vägen men jag är rädd för hur jag ska orka om det inte gör det. Min energi är slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, de nämner iofs att det för de flesta behövs fler försök men det är liksom i förbifarten. Jag är ju bara avundsjuk för att det inte händer mig. Känner dock att klinikerna borde ha större fokus på oss som inte lyckas, på att hjälpa oss, för det är ju som du säger så att energin tar slut. Vad gör vi då? Man kanske verkligen borde sjukskriva sig? På grund av sorg.

      Radera
  2. Agree! Man borde i alla fall få bli deltidssjukskriven. Hur ska man orka med både psykisk och fysisk utmattning och ändå fortsätta jobba som vanligt?! Det går inte, något kommer bli lidande!

    SvaraRadera