tisdag 24 februari 2015

5+0


Igår mådde jag illa hela eftermiddagen och kvällen och så fort jag kom till jobbet idag så satte det igång igen fastän jag precis hade ätit min frukostmacka. Det är ingen fara ännu, det är hanterbart men jag undrar om det blir värre? Hur har det varit för er? Blir det värre och värre?

Igår var vi på födelsedagskalas hos min bonussons mamma och hon var lika smidig som vanligt och ställde frågan direkt om jag var gravid eller inte. Jag har ingen lust att berätta detta för kreti och pleti ännu och definitivt inte för henne. Jag har inget emot henne, hon är bra på många sätt, men det är något med att hon är mamma till min bonusson och att hon därför (i alla fall tills jag får barn själv) har ett band med min sambo som inte jag har och något som jag själv längtar efter, som gör att jag vill hålla mig på avstånd. Helt till skillnad från hur hon verkar vilja ha det. Jag kunde inte ljuga men sa att jag är orolig och att det är alldeles nytt och att jag inte vill att hon talar om det med någon annan. Hon ville att jag skulle säga till min sambo att tala om för henne om något går fel så hon inte säger något om barnet vid fel tillfälle. Jag svarade att det är bättre att hon inte säger något alls om inte jag tar upp det först. Uppenbarligen har hon inte helt lätt för detta med tanke på hur det hoppar grodor ur munnen på henne för jämnan. På bonussonens födelsedag så tog hon ju upp våra IVF-försök mitt ibland alla. Den gången reste jag mig upp och gick. Hur svårt kan det vara?

Magen känns inte lika uppblåst längre. Jag frågade läkaren om att ta Inolaxol (jag har IBS) och det gick bra sa han. Men jag har hittills hållit mig till ett par katrinplommon om dagen vilket verkar fungera. Jag var på Vårdcentralen igår för att testa om jag hade urinvägsinfektion och fick penicillin. Läkaren sa också att man ska lämna urinprov en gång i månaden under sin graviditet just på grund av det är farligt att få UI när man är gravid. Får höra på BVC om detta sen. Jag har inte bokat tid för inskrivning ännu, väntar tills efter RUL.

Tack för alla era fina kommentarer! Jag tycker så mycket om er alla som är med mig på den här resan. Ni känns verkligen som riktiga vänner även om jag inte ens träffat de flesta av er.

7 kommentarer:

  1. Det här låter ju hur bra som helst, skönt att du har symptom, även om gravidillamående inte verkar vara så kul att ha.. Massa pepp, herregud vad jag håller tummarna för dig, nu jävlar ska det gå bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag blir lugnare av att må illa eftersom det verkligen får mig att känna mig gravid även om det är sjukt jobbigt också. Mår riktigt risigt här på jobbet nu... Känns lovande ;)

      Radera
  2. Det ska vara ett gott tecken illamående att den lille eller de båda lever o frodas �� så glad av att läsa detta det ger mig hopp nu inför min omgång ivf nr 2 :-) kram maggie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm ska vara glada gubbar där ju o inte frågetecken

      Radera
    2. Ja idag känner jag mig dock orolig för jag mår inte illa nu. Jäkla karusell för känslorna det här.

      Härligt att du får upp hoppet!

      Kram

      Radera
  3. Mitt illamående brukar bli värre runt vecka 8-10. Men det är så olika. Det är nästan så att jag längtar efter det där. Ett tips är att alltid ha med en hundbajspåse t ex i väskan. För man vet aldrig. :P
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah ok. Jag känner mig inte lika illamående idag och jag har ihållande värk i magen så nu är jag orolig istället. Urk. Jäkla pärs det här!

      Kram

      Radera