torsdag 26 februari 2015

Tankar om missfall


Igår var ingen rolig dag, fy sjutton. Jag kände att jag höll på att bli knäpp på riktigt. Jag var så orolig hela dagen och sprang på toaletten som en jojo. För varje toalettbesök kändes det som att hjärtat skulle hoppa ur bröstet på mig så nervös var jag. Det här är inte hälsosamt. Jag mailade precis kliniken för att se om jag kunde få komma på ultraljud tidigare än nästa torsdag. Hoppas på att allt ser bra ut och att det kan få mig att lugna ner mig lite.

Det som fick mig att gå bananas igår var ju att (förutom att det är sjukt nära 5+3 då jag fick missfall sist) att jag mådde väldigt illa i tisdags men så igår så var det som vanligt och jag hade dessutom ihållande ”mensvärk” vilket jag associerar med missfallet men som också är ett vanligt gravidsymptom. Jäkla dilemma. Fast idag mår jag illa igen J

För oss IVF-are så innebär inte ett missfall att vi kan ägglossningstesta och ha sex för att bli gravida igen utan det innebär nya behandlingar, antagligen fler än en, det innebär att vi behöver lägga ut stora mängder pengar, det innebär att vi behöver vara borta från jobbet, det innebär ännu mer oro och tankar om att man kanske aldrig får bli mamma. Jag känner mig stundom otacksam som inte är glad över att jag är gravid men tanken på vad det skulle innebära med ett missfall låter mig inte glädjas.

Nu känns det lite bättre idag tack och lov. Tänk att man kan bli glad för att må illa.

2 kommentarer:

  1. Jag delar inte dina erfarenheter fullt ut Kakan, men kan verkligen relatera till det du skriver. Att inte kunna bli gravid och genomgå ivf-behandlingar är bland det svåraste jag varit med om hittills i livet. Att sedan förlora en graviditet på det. Det tar stopp där för mig...
    Du har rätt till alla dina känslor – oavsett var i registret du hämtar dem – och jag önskar att du inte skulle skuldbelägga dig själv för hur du upplever allt nu. Hoppas du får ett tidigare ul och att du till slut kan slappna av lite mer! Kram

    SvaraRadera
  2. Jag är mest trött. Trött på att vara orolig men idag känns det som att jag har gett upp att fajtas på något sätt. Det kommer nog gå upp och ner det där iofs men känns ändå lite skönare idag.

    Kram

    SvaraRadera